List

Στην παρακάτω παράθεση, τίθεται ένα πολύ “ιδιαίτερο” ερώτημα από τους Μαθηματικούς, κυρίους Αποστόλη Παπανικολάου και Γιώργο Σούμπαση.

Πρόκειται για αρχείο που προέρχεται από το Πανεπιστήμιο Αθηνών, όπου υπάρχουν όλες οι ενδεχόμενες απαντήσεις, όπως αυτές καταδεικνύονται από την σχετική βιβλιογραφία.

Σαφέστατα, δεν θα παρατεθεί η απάντηση στο ερώτημα, αφού κάτι τέτοιο θα αναιρούσε την “Αρχή παιδεύσεως”.

Κατά τη διδασκαλία της Ευκλείδειας Γεωμετρίας και στο κεφάλαιο των παραλληλογράμμων οι έννοιες έχουν μια σχετικά ευλογοφανή ανταπόκριση με τα ονόματα-λέξεις με τις οποίες εκφέρονται.

Έτσι δεν γεννάται ιδιαίτερος προβληματισμός από τη χρήση των λέξεων τρίγωνο (τρεις γωνίες) ,παραλληλόγραμμο (παράλληλες γραμμές) κ.ά.μέχρις ότου συναντάμε τον ρόμβο (ένα τετράπλευρο με όλες τις πλευρές του ίσες-ειδική μορφή παραλληλογράμμου).
Γιατί ο ρόμβος λέγεται ρόμβος;
Ανατρέχοντας σε ένα καλό ετυμολογικό λεξικό της Αρχαίας Ελληνικής θα
δούμε ότι παράγεται από το ρήμα ρέμβω-ρέμβομαι = περιστρέφω –ομαι εξ ού και
ρεμβάζω = περιστρέφω το βλέμμα μου.
Τι σχέση έχει όμως η περιστροφή με το ρόμβο; Στο Λύκειο δεν γίνεται αναφορά σε τέτοια ιδιότητα.

Γιατί άραγε οι Αρχαίοι Έλληνες ετόνισαν αυτήν και όχι άλλη ιδιότητα ως χαρακτηρίζουσα την έννοια του ρόμβου;

Πηγή : ” ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΑ / ΙΣΤΟΡΙΑ /ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΟΡΩΝ ”

Συγγραφείς: Αποστόλης Παπανικολάου – Γιώργος Σούμπασης Μαθηματικοί

 

  Posts

July 30th, 2015

Qualia και Ευκλείδεια Γεωμετρική Απόδειξη

Νικόλαος Πάτας Τμήμα Μαθηματικών, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Email: [email protected] Περίληψη Στο άρθρο γίνεται μια απόπειρα διασύνδεσης του όρου […]

December 2nd, 2014

Ιδιαίτερα Μαθήματα Μαθηματικών. Μια προσπάθεια σύνδεσης της διαδικαστικής με την εννοιολογική γνώση.

Το νέο εκπαιδευτικό πλαίσιο, σχετικά με το «Νέο Λύκειο», από το Υπουργείο Παιδείας, έδωσε μέσα από την εφαρμογή του, πολυδιάστατες […]

September 6th, 2014

Οι νίκες μας είναι αθόρυβες…

Πρόκειται για το άρθρο μιας συναδέρφου, που με σαφήνεια και απλότητα αφοπλιστική, αποδεικνύει πως η αγάπη για τον μαθητή, είναι […]

July 2nd, 2014

Η δυσκολία της κατανόησης της μαθηματικής απόδειξης

Τις τελευταίες δεκαετίες, πολυάριθμες έρευνες της Διδακτικής των Μαθηματικών, έχουν αναδείξει πως μόνο μια πολύ μικρή μειοψηφία μαθητών της δευτεροβάθμιας […]

May 29th, 2014

‘‘Αρχή παιδεύσεως ονομάτων επίσκεψις’’

Στην παρακάτω παράθεση, τίθεται ένα πολύ “ιδιαίτερο” ερώτημα από τους Μαθηματικούς, κυρίους Αποστόλη Παπανικολάου και Γιώργο Σούμπαση. Πρόκειται για αρχείο […]

May 2nd, 2014

Οι πρώτες αρχές της μελέτης της επίλυσης προβλήματος.

“Την πρώτη απόπειρα μελέτης της επίλυσης προβλημάτων επιχείρησε ο Αριστοτέλης στα Τοπικά ( Τοπικά 14. 101b 11-18 ). Εκεί, καθώς […]

April 11th, 2014

Οφέλη της επίλυσης μαθηματικών προβλημάτων

“Η συστηματική διδασκαλία των μαθητών με την μέθοδο της επίλυσης προβλήματος συμβάλλει ώστε: Να ασκηθούν στην επεξεργασία των πληροφοριών. Να […]