List

Πρόκειται για το άρθρο μιας συναδέρφου, που με σαφήνεια και απλότητα αφοπλιστική, αποδεικνύει πως η αγάπη για τον μαθητή, είναι το Α και το Ω της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Είναι 2030. Οι μαθητές μου, που σήμερα είναι στην Α Λυκείου, είναι πια 33 ετών. Έχουν τις δουλειές τους, τις οικογένειες τους και τα δικά τους παιδιά.
Έχουν γίνει οι ενήλικοι που πρέπει; Καταφέραμε να τους κάνουμε τους ενήλικους που οφείλαμε να παραδώσουμε στις επόμενες γενιές;

Γεμίσαμε τις τάξεις με διαδραστικούς πίνακες. Δώσαμε στα παιδιά netbooks. Τρέχουμε να γραφτούμε σε πλατφόρμες καινοτομίας και να πραγματοποιήσουμε καινοτόμες δράσεις. Καμιά φορά μου θυμίζουμε άλογα σε κούρσα, που τρέχουν χωρίς να πολυκαταλαβαίνουν το γιατί. Να καινοτομήσουμε, να κάνουμε κι αυτό κι εκείνο και το άλλο, να πάμε κι εδώ κι εκεί και παρακεί, να πάρουμε μέρος παντού, σε όλους τους διαγωνισμούς. Να φανούμε. Να δειχτούμε. Να ανεβάσουμε τα ποσοστά στις έρευνες. Να πάρουμε βραβεία. Να μας πούνε καινοτόμους.

Δεν μου αρέσει ο όρος καινοτομία. Τουλάχιστον όχι με τον τρόπο που νοείται στην εκπαίδευση του σήμερα. Μέχρι η καινοτομία να μπει στο σχολείο, η κοινωνία άλλαξε με τους ρυθμούς που έχει συνηθίσει να αλλάζει και καταλήξαμε να ασχολούμαστε με παρωχημένα αντικείμενα, παρωχημένες πλατφόρμες, βαρετούς τρόπους και χαιρόμαστε κιόλας ότι κάνουμε κάτι διαφορετικό.

Ξεχάσαμε το πιο βασικό. Ξεχάσαμε να κοιτάξουμε τους μαθητές μας στα μάτια, να φτάσουμε βαθιά στην καρδιά τους. Ξεχάσαμε τον πιο βασικό κανόνα: οι μαθητές μαθαίνουν πρώτα από αυτό που είσαι. Κρυφτήκαμε πίσω από οθόνες στην προσπάθεια μας να διδάξουμε με καλύτερο τρόπο το αντικείμενο μας και ξεχάσαμε ποιους έχουμε να διδάξουμε. Ξεχάσαμε ότι πρώτα είμαστε παιδαγωγοί και μετά καθηγητές. Ξεχάσαμε ότι διαλέξαμε αυτό το επάγγελμα κυρίως γιατί αγαπάμε τα παιδιά και μετά για όλα τα άλλα.

Δεν είμαι τεχνοφοβική. Δεν τα λέω όλα αυτά από ανασφάλεια ότι τάχα ο υπολογιστής θα με αντικαταστήσει. Αλλά πιστεύω ότι το πιο δυνατό εργαλείο που έχει ο άνθρωπος είναι το μυαλό του, και για να εξασκηθεί δεν είναι ζωτικά απαραίτητες οι νέες τεχνολογίες. Το μυαλό καμιά φορά για να δουλέψει σωστά, πρέπει να αδειάσει από όλη την υπερφόρτωση εικόνων και πληροφοριών, να εστιάσει στο πρόβλημα και να του τεθούν οι σωστές ερωτήσεις. Ως καθηγητές έχουμε ευθύνη να δείξουμε τον δρόμο στα παιδιά μας. Πώς όμως θα το κάνουμε αυτό αν δεν γνωρίσουμε πρώτα τα παιδιά μας; Για μένα το γεγονός ότι ένας καθηγητής χρησιμοποιεί ή όχι τις νέες τεχνολογίες δεν μου λέει απολύτως τίποτα για την ποιότητα του μαθήματός του. Και μόνο με ένα βιβλίο (μερικές φορές και χωρίς αυτό) έχουν γίνει εξαιρετικές διδασκαλίες – από αυτές που ενεργοποιούν την σκέψη, την κρίση, τις δεξιότητες. Από αυτές που τα παιδιά διψάνε να έχουν, γιατί όλη μέρα είναι μπροστά σε μια οθόνη κι έχουν κουραστεί από τις οθόνες, θέλουν ανθρώπους και σκέψεις και ιδέες και συναισθήματα.

Έχω μια μαθήτρια που ο πατέρας της την έδερνε για χρόνια. Δυσκολευόταν να προσαρμοστεί. Χρειάστηκε τεράστια ενθάρρυνση και πολλή υπομονή για να καταφέρω να την κάνω να πιστέψει στον εαυτό της και να καταλήξει να έρχεται στο σχολείο γελώντας, με ανάλαφρη καρδιά. Κάθε φορά που την βλέπω να υπογραμμίζει στο βιβλίο, να προσπαθεί να καλύψει τα κενά της, να φτάσει τους άλλους, σκέφτομαι ότι, δεν μπορεί, κάτι θα έκανα σωστά, κάπως βοήθησα κι εγώ να την φέρω εδώ που είναι. Χρειάστηκε δουλειά για αυτό το αποτέλεσμα.

Όμως, δεν έφερα έναν ειδικό να μιλήσει (καινοτομία), δεν παρουσίασα μια γραμμή υποστήριξης (καινοτομία), δεν επισκέφτηκα έναν σχετικό σύλλογο (καινοτομία), δεν φτιάξαμε μια σελίδα στο ίντερνετ για τη κακοποίηση των γυναικών (καινοτομία). Άρα κανείς δεν θα γράψει για αυτό. Κανένα βραβείο καινοτομίας δεν θα δοθεί και δεν θα καταχωρηθεί πουθενά ως επιτυχία του σχολείου.

Οι νίκες μας είναι αθόρυβες. Είναι λίγες. Είναι μη μετρήσιμες στις έρευνες.
Αλλά αλλάζουν ζωές.

Χάσαμε και το δέντρο και το δάσος κι αυτό γιατί πατήσαμε άτσαλα στα βήματα άλλων συστημάτων χωρίς να έχουμε εμπιστοσύνη στα δικά μας. Χτίζουμε ορόφους τον έναν πάνω στον άλλον και ξεχάσαμε πρώτα να σιγουρευτούμε ότι τα θεμέλια αντέχουν.

Είναι 2030. Σιγά μη θυμούνται οι μαθητές μου πότε έγινε η μάχη στην Ιψό ή πώς κλίνεται το ίστημι. Θέλω να πιστεύω όμως ότι θυμούνται την συνέπεια, την ειλικρίνεια, την προσπάθεια, την επιμονή, την συνεργασία, την αλληλοβοήθεια, την αγάπη που προσπάθησα με όλη μου την συμπεριφορά να τους εμπνεύσω. Γιατί τώρα έχουν τα δικά τους παιδιά και αναμφίβολα το μυαλό τους θα τρέξει στο «τι μας είχαν μάθει στο σχολείο» για να βοηθηθούν στο πώς να τα μεγαλώσουν.

Είναι 2030 και στα 45 μου θέλω να πιστεύω ότι μεγάλωσα ικανούς, έξυπνους, ευτυχισμένους ενήλικες. Ή ότι τουλάχιστον προσπάθησα, σε πείσμα ενός συστήματος που προσπαθούσε για το αντίθετο.

 

Πηγή : http://einai2030.gr/2014/03/27/victories-in-education/

  Posts

July 30th, 2015

Qualia και Ευκλείδεια Γεωμετρική Απόδειξη

Νικόλαος Πάτας Τμήμα Μαθηματικών, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Email: [email protected] Περίληψη Στο άρθρο γίνεται μια απόπειρα διασύνδεσης του όρου […]

December 2nd, 2014

Ιδιαίτερα Μαθήματα Μαθηματικών. Μια προσπάθεια σύνδεσης της διαδικαστικής με την εννοιολογική γνώση.

Το νέο εκπαιδευτικό πλαίσιο, σχετικά με το «Νέο Λύκειο», από το Υπουργείο Παιδείας, έδωσε μέσα από την εφαρμογή του, πολυδιάστατες […]

September 6th, 2014

Οι νίκες μας είναι αθόρυβες…

Πρόκειται για το άρθρο μιας συναδέρφου, που με σαφήνεια και απλότητα αφοπλιστική, αποδεικνύει πως η αγάπη για τον μαθητή, είναι […]

July 2nd, 2014

Η δυσκολία της κατανόησης της μαθηματικής απόδειξης

Τις τελευταίες δεκαετίες, πολυάριθμες έρευνες της Διδακτικής των Μαθηματικών, έχουν αναδείξει πως μόνο μια πολύ μικρή μειοψηφία μαθητών της δευτεροβάθμιας […]

May 29th, 2014

‘‘Αρχή παιδεύσεως ονομάτων επίσκεψις’’

Στην παρακάτω παράθεση, τίθεται ένα πολύ “ιδιαίτερο” ερώτημα από τους Μαθηματικούς, κυρίους Αποστόλη Παπανικολάου και Γιώργο Σούμπαση. Πρόκειται για αρχείο […]

May 2nd, 2014

Οι πρώτες αρχές της μελέτης της επίλυσης προβλήματος.

“Την πρώτη απόπειρα μελέτης της επίλυσης προβλημάτων επιχείρησε ο Αριστοτέλης στα Τοπικά ( Τοπικά 14. 101b 11-18 ). Εκεί, καθώς […]

April 11th, 2014

Οφέλη της επίλυσης μαθηματικών προβλημάτων

“Η συστηματική διδασκαλία των μαθητών με την μέθοδο της επίλυσης προβλήματος συμβάλλει ώστε: Να ασκηθούν στην επεξεργασία των πληροφοριών. Να […]